Pętla indukcyjna a rozumienie mowy

Pętla indukcyjna a rozumienie mowy

Kiedy zmysł słuchu działa bez zarzutu, najczęściej nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak bardzo jest nam potrzebny. Po prostu jest – jak prawa ręka, dach nad głową czy prąd w gniazdku. Jak wobec tego wytłumaczyć słyszącym, co znaczy niedosłyszeć? Jak przekonać ich, żeby zadbali o wsparcie dla słabosłyszących w miejscach publicznych? 

Na spotkaniach z osobami słyszącymi, które decydują o wydatkowaniu pieniędzy publicznych i mogą (jeśli zechcą…) zadbać o wsparcie dla osób słabosłyszących, prezentujemy nagrania, które uświadamiają słyszącym, że słuch jest niezbędny do codziennej komunikacji. Jego niedoskonałość sprawia, że pozyskiwanie potrzebnych informacji jest bardzo utrudnione. Wyobraźmy sobie prostą historię.

Pech chciał, że słabosłysząca para – bohaterowie naszego opowiadania – musiała niespodziewanie poszukać noclegu w obcym mieście. Trafiła do hotelu, udała się do recepcji i chce zamówić pokój. W tle gwar hotelowych gości i rozmowy pracowników hotelu. Dla osób z ubytkiem słuchu to niemałe wyzwanie komunikacyjne.

Ile osoba z ubytkiem słuchu zrozumie z tego, co mówi w takich warunkach recepcjonistka bądź recepcjonista? Załóżmy, że nasi bohaterowie nie włożyli aparatów – schowali je do torby, bo na dworze padało i zupełnie o nich zapomnieli. Oto, co usłyszeli:

No cóż… Nie udało im się zrozumieć, co zaproponowała obsługa hotelu. Hałas zlał się z wypowiedzią recepcjonistki/recepcjonisty, a nasi bohaterowie zamilkli, bo zupełnie nie wiedzieli, co odpowiedzieć…

Spróbujmy więc im pomóc. Załóżmy im aparaty. Bohaterka opowiadania miała lekki ubytek słuchu, usłyszała zatem w swoich aparatach coś takiego:

Bohater miał duży ubytek słuchu, wypowiedź usłyszał więc tak:

Owszem, w aparatach nasi bohaterowie usłyszeli dużo więcej. Ale… nie to, na czym im naprawdę zależało. Urządzenia wzmocniły wszystko – również zakłócający rozmowę hałas w tle.

Tu naturalny słuch ma niekwestionowaną przewagę – osoba słysząca podświadomie ignoruje hałas, a jej ucho potrafi wyłowić wypowiedź osoby, z którą rozmawia – nawet w niesprzyjających warunkach.

Aparaty słuchowe niestety nie są tak doskonałe jak naturalny słuch. Mimo stosowanego w nich obecnie zaawansowanego oprogramowania redukującego zbędne dźwięki, poziom zrozumiałości mowy w hałasie nadal pozostawia wiele do życzenia.

 

Ukryta moc aparatów i implantów słuchowych 

To może zostawić aparaty w domu, skoro i tak nie można w nich dogadać się ani na recepcji, ani w innych hałaśliwych miejscach, jak choćby urząd, bank, kasa biletowa itd.? Albo najlepiej zostać w domu i nie narażać się na niepowodzenia? Ale nasi bohaterowie muszą sobie przecież jakoś poradzić!

Na szczęście istnieje rozwiązanie, które daje słabosłyszącym szanse na skuteczną komunikację w miejscach publicznych. To pętla indukcyjna, która współpracuje z aparatami i implantami po uruchomieniu w nich trybu cewki indukcyjnej. Za pomocą przełącznika programów w aparacie można nawet zupełnie wyłączyć mikrofony zewnętrzne protezy słuchowej i słyszeć dużo wyraźniej to, co mówi osoba w punkcie obsługi z zainstalowaną pętlą.

Oto, co nasi bohaterowie usłyszeliby, gdyby na recepcji taką pętlę zainstalował profesjonalista:

W naszej historii nie ma jednak happy endu, ponieważ na recepcji pętli nie było. Mężczyzna, prosząc kolejny raz o powtórzenie, naraził się na zniecierpliwienie personelu (głuchy pan jest? proponowałam pokój z łazienką!). Kobieta w końcu także poddała się, dla spokoju przytaknęła, że wszystko rozumie.

Para wzięła pierwszy lepszy pokój, który okazał się ciemną szafą na 10. piętrze, słono za niego przepłacając. Śniadania zaś nasi bohaterowie w ogóle nie zjedli, bo zanim trafili na właściwy poziom, hotelową restaurację już zamknięto…

  • Decydując o zainstalowaniu pętli indukcyjnej w obiekcie, którym zarządzasz, pokazujesz, że wszyscy odwiedzający go goście czy petenci są dla Ciebie równymi, pełnoprawnymi obywatelami.
  • Jeśli chcesz zainstalować pętlę prawidłowo tak, by przynosiła faktyczne korzyści słabosłyszącym, zasięgnij porady naszych ekspertów: biuro@pfos.org.pl
  • Jeśli w Twojej placówce jest już pętla indukcyjna – napisz do nas! Będziemy ją promować na naszej stronie.